0881101000 info@octoblue.nl

Welkom bij support

Support

1 Bel de helpdesk: 088 110 1000
2 Meldt het probleem aan de helpdeskmedewerker
3 Open de Support pagina LOKAAL, niet in de remote apps
4 De helpdeskmedewerker vraagt je een code in te typen in het rechter venster op deze pagina
5 Download het programma
6 Klik en open het gedownloade bestand
7 Je bent verbonden met de sessie
8 De helpdeskmedewerker neemt je desktopsessie over en lost het probleem op

Veelgestelde vragen

De printer print geen bon

Controleer eerst of de printer aan staat, de kabels erin zitten en of er wel papier in de printer aanwezig is. Staat de printer aan en is er papier aanwezig voer dan de onderstaande stappen uit.
Klik op de Print Kassabon button bovenin het scherm. Er zal dan een print setup scherm verschijnen. Controleer of het juiste papier formaat is ingesteld, (72 mm Kassabon) en klik op Properties om instellingen te controleren. Kies tabblad Document Settings en selecteer Cash Drawer en vervolgens Start of Document en OK. Het scherm zal verdwijnen en vervolgens nogmaals verschijnen. Klik weer op OK. De kassalade zal nu open gaan en een klein strookje komt er uit de bon printer. Alles zal nu weer functioneren.

Hoe moet ik een betaling annuleren?

Wanneer je een toetsenbord hebt doe je het volgende:
Wanneer je een PIN transactie via de merchant terminal (handmatig) ingevuld hebt en de bon nog niet afgewerkt is dan kun je de boeking met CTRL+ALT+PIN toets op de PIN boeken, zonder dat het PIN apparaat opdracht geeft tot een PIN transactie.

Wanneer je een kassa hebt zonder toetsenbord moet je onder voorkeuren tab Kassa bij Multi-klik vertraging 0,5 in te vullen. Je komt daar via de knop Hoofdmenu in het kassascherm.
Vervolgens kun je bij een PIN storing als alternatieve PIN transactie kort 5 x op de PIN button klikken om de transactie af te handelen.

Ik krijg de kassa niet meer tevoorschijn

Dit kan te maken hebben met dat je de kassa gebruikt om te internetten.
Indien de kassa niet meer reageert probeer dan eerst de toetsen combinatie CLTR-TAB. Klik een paar keer deze combinatie in totdat het kassascherm verschijnt. Werkt dit niet gebruik dan de toetsencombinatie CTRL+ALT+END.
Kies vervolgens voor Sign out of Afmelden. Hiermee wordt de sessie beëindigd. Het scherm zal automatisch sluiten en je bent weer op het bureaublad. Daarna de sessie opnieuw starten door op de Kassa icoon te klikken. LET OP: Daarna nog wel even de print routine uitvoeren. (ga naar ‘de printer print geen bon’)
Werkt dit niet dan de hardware resetten. LET OP: Daarna nog wel even de print routine uitvoeren. (ga naar ‘de printer print geen bon’)

De scanner werkt niet meer

Klik eerst op het uiltje in de gele balk om te controleren of wellicht de ALT toets ingeschakeld is.
Er zal een pop-up scherm verschijnen welke de actieve toetsen laat zien. Klik op OK en schakel deze vervolgens uit.
Zijn er géén Actieve Toetsen probeer dan onderstaande mogelijkheid. De scanner heeft dan waarschijnlijk het contact verloren met de com poort. Door op de C toets te klikken wordt de verbinding weer hersteld. Werkt dit niet dan de kassa software resetten. Betref het een Toshiba kassa, dan de hardware resetten ivm met het verlopen van de klanten display.
LET OP: Daarna nog wel even de print routine uitvoeren. (Ga naar de printer print geen bon)

PIN terminal wordt niet aangestuurd vanuit de kassa

De PIN terminal heeft waarschijnlijk het contact verloren met de com poort.
Er kan wel gepind worden door dit rechtstreeks op de PIN terminal in te voeren. Dit kan alleen verholpen worden door de kassa software resetten.
LET OP: Daarna nog wel even de print routine uitvoeren. (Ga naar ‘de printer print geen bon’)

Je wil printen en je ziet je printers niet in de lijst van printers staan.

Wanneer de verbinding een lange tijd openstaat met de kassa (enkele dagen)kan het voorkomen dat de verbinding even wegvalt zonder dat je dat hebt gemerkt. Ga naar ‘verborgen pictogrammen’ onderin de balk. En klik op het pictogram van je remote apps.
Kies dan voor ‘alle verbindingen verbreken’. Daarna kun je de Remote Apps opnieuw starten en verschijnen de printers weer.

Ik heb een pinstoring, wat nu?

Wanneer de kassa niet kan communiceren met de PIN terminal of wanneer er een PIN error in beeld verschijnt van de kassa kun je het volgende doen:
Je kunt de bon afhandelen met een Alternatieve PIN betaling middels CTRL+ALT+PIN toets. Voer vervolgens het bedrag in op de Merchant Terminal van het PIN apparaat en de PIN betaling kan afgerond worden.

Je kunt na de pinstoring op de C toets drukken en dan heeft de pinterminal na enkele seconden weer verbinding.

Er verschijnt een pdf factuur in beeld na afronding transactie ipv kassabon uit de printer

Waarschijnlijk staat de A4 Printer ingesteld, dit is te controleren bovenin het scherm, hier zal dan staan Print A4 . Is dat het geval klik dan op de Print Menu knop.
Er zal een menu openen. Door op Print A4/Kassabon te klikken kun je kiezen tussen de A4 printer en een kassabon op de bonnenprinter. Ook is in het in dit scherm mogelijk om de printer aan of uit te zetten.
Wordt besloten de printer uit te zetten dan is het mogelijk wanneer de klant toch een bon wenst deze te printen via de knop Kopie Bon en vervolgens de laatste bon selecteren.

Oranje achtergrond ipv grijs

Is de achtergrond oranje in plaats van grijs, dan is de kassa z’n record kwijt. Dit wil weleens gebeuren als er gewisseld wordt door gebruikers. Dit kun je oplossen door op Bon in de wacht te klikken en vervolgens op Nieuwe Bon. Het achtergrond scherm zal nu grijs worden. Bij sommige kassa’s werkt de C toets ook.

Er worden geen spaarpunten bijgeschreven

Er worden geen spaarpunten via de loyalty app bijgeschreven.
Controleer onderstaande punten op de smartphone van de klant:
– Staat Blue-tooth aan
– Staat locatie gegevens aan
– Pulseert het symbool op het spaarpuntenscherm

Scannen medewerker pas lukt niet

Waarschijnlijk staat CAPS-LOCK aan. Zet dit uit en opnieuw het pasje scannen.

Ik heb geen internet meer

Indien nodig sluit de pop-up door op Sluiten te klikken. En sluit de kassa op de gebruikelijke manier.
Start de lokale versie op die op het bureaublad staat. Klik de pop-up melding weg door op OK en login.
Is internet weer terug, dan moet de offline kassa gesynchroniseerd worden met de Cloud versie. Ga daar voor op de Offline versie naar het Hoofdmenu. Ga naar Voorkeuren en kies voor de actiebutton en de optie synchroniseren om de transacties te verzenden naar de online kassa. Klik op de Actie knop en selecteer Synchroniseer met server en klik vervolgens op OK.
De data wordt verwerkt, nadat de voortgangsbalk is verdwenen is het synchroniseren klaar. Dit kan tot 20 minuten duren, afhankelijk van de hoeveelheid data en de snelheid van de internet verbinding.
Je kunt ondertussen gewoon werken in de Online Kassa. Het is heel goed mogelijk dat er wel enige vertraging is. Aangeraden wordt om de synchronisatie te doen na sluitingstijd. Na het verzenden kun je de offline kassa sluiten.
Verschijnt er een leeg wit scherm nadat je op OK hebt geklikt dan betekend dat waarschijnlijk de instelling onder Hoofdscherm/Beheer/Modules/Kassa niet goed staat ingesteld.